Mi a SZ.E.R. és hogyan működik?
Az elmúlt nagységrendileg 15 évben - a korábbi munkámból kifolyólag, ahol rengeteg ügyféllel és vezetési módszerrel találkoztam - már megszámolni is nehéz lenne, hány fajta és felépítésű személyiség-elemzéssel találkoztam. Voltak benne érdekesek és teljesen összezavarók, egyszerűbbek és komplexebb, voltak amivel tudtam azonosulni és voltak amivel nem.
Egy dolog azonban mindegyikben egyforma: A lényege hogy valamilyen aktuális teszt, kérdéskör kitöltésével kaptam egy aktuális választ vagy besorolást hogy milyen is vagyok egyes területeken, témákban, milyen erősségeim és / vagy gyengeségeim vannak, hogyan néznek ki a kompetenciáim százalékosan vagy leírt módon.
Az elején még próbáltam kiszűrni a lényeget, hogy tényleg ilyen vagy épp olyan lennék, valóban stimmelnek a kapott eredmények, vagy hogy is kell értelmezni egyes értékeket... Illetve akadt még egy problémám a fenti teszt alapú módszerekkel: Az első: nincs mihez mérni bizonyos szempontokat, pl hogy milyen a kudarctűrő képességem egy 10-es skálán... mihez képest? Egy bolti alkalmazott, vagy egy olimpikonhoz képest? A második: a legtöbb ember hazudik magának és jobb, másabb színben szeretne látszani a válaszaiban, mint amilyen a valójában. Épp ezért számomra nincs az a teszt amivel emiatt pontosan meg lehet határozni egy ember pontos személyiségét.
ÖNISMERET
Majd évekkel később az Akadémiai tanulmányaim alatt több egymástól független módszertan összefésülésével kialakult egy saját személyiség-elemző-rendszer, amelynek az alapja nem az aktuális állapot vizsgálata, hanem azoknak a képességeknek és tulajdonságoknak a feltérképezése ami a születésének pillanatától adott. Hasonlóan mint az "őssejt" amiben minden benne van. Ugyanez az analógia csak érzelmi is mentális síkra is kiterjesztve, úgy hívom: pszicho-genetika.
Ez a SZemélyiség Elemző Rendszer az emberek azon képességeit vizsgálja és tárja fel amik velünk születtek, méghozzá azért mert ezekkel tudunk a leginkább boldogulni majdan az életben. Természetesen ahogy haladunk előre az években egyre inkább jönnek felszínre az alaptulajdonágaink, de egy 6-7 éves gyermeknél már tisztán látszik a módszertan által adott "kép" míg a kisebbeknél értelemszerűen csak egy része.
Éppen ezért minél fiatalabb valaki annál közelebbi képet kaphat "önmagáról" felnőttek esetén már - a társadalmi neveltetés, szocializálódás és egyéb tényezők miatt - torzulhatnak az alaptulajdonságok (talán ezért is fontos még inkább megismerni a saját "énképünket")
Elég ha csak megnézünk egy gyermeket 1-5 éves kora közt, szinte látható a "tisztaság" és őszinteség! Későbbi tini és pláne felnőtt korban ez már láthatóan más.